Progressionsplan for årgang - altså det år, hvor klassen startede på VG:
2012
2013
2014
2015
2016
AT-Progressionsplan Årgang 2014
årgang 2014
(2014-2017)
AT i 1.g forår 2015
AT Nr. |
modul
Antal |
Kort beskrivelse |
kompetencemål
”eleverne skal kunne” |
Produkt
+ arbejdsformer |
lærernes ansvar |
læreplanens faglige mål |
1
intro:
uge 10
afvikling i løbet marts
Foråret
2015
|
Min.
1 modul
pr.fag |
Fokus: Det særfaglige perspektiv.
Altså de enkelte fags fokus på metode, som det er beskrevet i fagets
læreplan.
Der indledes med et ½ moduls intro til AT generelt ved
repræsentanter fra ATU.
Eleverne får udleveret en AT1-skabelon, hvor de selv udfylder,
hvordan de enkelte fag har haft fokus på metode, empiri og teori.
|
…kende til tredelingen i fakulteter
(humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab)
.…kende til hvordan de enkelte fag forstår
nøglebegreber metode, empiri og teori.
(Meget gerne på baggrund af AT-håndbogen
(e-bog),
som alle elever får stillet til rådighed i februar 2015). |
ATU opfordrer til, at eleverne
laver diverse småopgaver
eller øvelser som giver
praktisk erfaring med
anvendelse af de tre nøglebegreber.
Udfyldt AT1-skabelon. |
ATU-ansvarlige: PG+Sv
I relation til toning af studieretninger
anbefales det klasseteams,
at der arbejdes med et overordnet
emne for den enkelte klasse.
Det er vigtigt, at lærerne tydeliggør for eleverne, når der arbejdes med
AT1. |
Introducerende |
2
maj 2015.
Evalueringsdag i eksamensperioden. |
|
Lærerne
beslutter sig for at arbejde med et emne,
som eleverne fordyber sig i.
Eleverne præsenteres for, hvordan man formulerer
underspørgsmål indenfor de medvirkende fag.
Fagekskursionen i maj må meget gerne anvendes til
AT2-forløbet. |
…se to
fags belysning af et emne.
…kunne besvare metodisk funderede
underspørgsmål
til et emne og eventuelt selv kunne konstruere
underspørgsmål ved anvendelse af fagenes metode, tilgængelig) empiri
og teori
(tag udgangspunkt i hvad de har lært i AT1) |
Underspørgsmål konstrueres og besvares skriftligt. Mundtlig evaluering
på en dag i eksamensperioden.
Lærerne bestemmer selv evalueringsformen.
Der arbejdes i grupper med lærerkonstruerede underspørgsmål og eventuelt
elev-konstruerede underspørgsmål.
Fokus på om underspørgsmålene er relevante for emnet, og om de kan
besvares med fagets / fagenes metode |
ATU-ansvarlige: Sv +TM.
De involverede faglærere fastlægger tidspunkt for afholdelse, emne,
underspørgsmål, det skriftlige produktkrav samt den mundtlige
evalueringsform. |
A |
AT i 2.g efterår 2015
AT Nr. |
Modul Antal |
Kort beskrivelse |
kompetencemål
”eleverne skal kunne” |
Produkt
+ arbejdsformer |
lærernes ansvar |
læreplanens faglige mål |
3
Efterår
2015
|
14 |
Arbejdsdage på skolen med skriftligt arbejde.
Fagenes bidrag til belysning af en fælles sag
(hovedsageligt lærerkonstruerede sager) |
…konstruere
underspørgsmål samt besvare disse (tag udgangspunkt i hvad de
har lært i AT2)
…skrive et metodeafsnit, der forholder sig til eget metodisk
arbejde og metodiske overvejelser om muligheder/begrænsninger (tag
udgangspunkt i hvad de har lært i AT1).
…konkludere
på problemformuleringen/sagen |
Eleverne får udstukket en lærerformuleret, tværfaglig
problemformulering og skal selv konstruere og besvare
underspørgsmål skriftligt.
Desuden skal eleverne skrive et metodeafsnit og komme med en
konklusion på problemformuleringen, altså sagen. |
ATU-ansvarlige: Du
TK har koordineret hele årets AT.
De involverede lærere fastlægger en fælles sag og opstiller en
tilhørende problemformulering.
I
dette forløb skal de involverede fags lærere
introducere eleverne til dokumentet ”AT-eksamen, den tredelte
prøve”. |
B, D |
AT i 2.g forår 2016
AT Nr. |
Modul Antal |
Kort beskrivelse |
kompetencemål
”eleverne skal kunne” |
Produkt
+ arbejdsformer |
lærernes ansvar |
læreplanens faglige mål |
4
Studierejse
uge 11,
14.-18.
marts
2016 |
18 |
Mange mulige arbejdsmetoder… |
…
selv formulere en tværfaglig problemformulering. Der skal
opstilles og besvares underspørgsmål. Der er også metodeafsnit som
i AT3
…
mundtligt formidle fagligt stof på rejsen med udgangspunkt i
et oplæg/talepapir (vigtigt!): disposition, mindmap, cue
cards, stikord, etc. |
En del-synopsis (synopsen er forkortet i antal af
underspørgsmål, ingen perspektivering og ingen spørgsmål til videre
undersøgelse)
Mundtlig formidling af fagspecifikt stof. |
ATU-ansvarlige:
GJ+GA
I
dette forløb skal de involverede lærere introducere eleverne
til VGs synopsis skabelon. |
A, B, D
|
5
April-maj
2016 |
14
|
Dette forløb lægger op til årsprøven (i eksamensperioden).
Synopsis kan udarbejdes i par, grupper eller individuelt alt
efter behov. MEN eleverne går til individuel årsprøve. |
... leve op til alle læreplanens faglige mål.
… gå til vejledning.
Krav til og feedback på synopsis skal være samstemt med VGs
officielle dokumenter om AT (se AT3 & AT4) |
Fuld synopsis med lærerevaluering på den færdige synopsis.
Efter synopsisudarbejdelse arbejder eleverne videre med
udarbejdelse af talepapir (se også AT4). |
ATU-ansvarlige:
GJ+JB
De involverede lærere er ansvarlige for, at eleverne arbejder med
’det at gå til vejledning’.
Læreren skal modtage synopsis og give enten skriftlig eller
mundtlig evaluering på denne inden AT6 (årsprøven). |
A-E
-alle faglige mål er i spil |
6
Årsprøve
2016 |
|
Årsprøven er individuel og en direkte forlængelse af AT5.
|
Se AT5 |
Den fulde synopsis fra AT5 danner grundlag for det endelige
talepapir. |
ATU-ansvarlige:
GJ+JB
En del af årsprøveevalueringen er også at give eleven feedback
på talepapiret og det mundtlige oplæg.
Eleven får en individuel karakter. |
A-E
-alle faglige mål er i spil |
AT i 3.g efterår
2016
AT nr. |
Kort beskrivelse |
kompetencemål
”eleverne skal kunne” |
Produkt
+ arbejdsformer |
lærernes ansvar |
Læreplanens faglige mål |
7
AT-rejsen,
Uge 39
2016 |
Tidligt i forrige skoleår
er der blevet samlet mulige forslag til destinationer og
fagkombinationer ind blandt skolens lærere.
Eleverne vælger mellem de
af lærere fremlagte fag og destinationer.
3 vejledninger
pr. elevgruppe før afrejse.
Synopsis og program for
videre arbejde med underspørgsmål afleveres til vejlederne og uploades
på VGadm senest mandag den 9. september (uge 37).
Lærere evaluerer synopsis
med eleverne gruppevis på destinationen og diskuterer status for
videre arbejde.
Fra lærernes side skal der
planlægges fællesaktiviteter om formiddagen og eleverne arrangerer selv
deres eftermiddagsaktiviteter. |
... leve op til alle
læreplanens faglige mål.
… gå til vejledning.
… perspektivere deres sag
yderligere og
stille spørgsmål til videre arbejde. |
Synopsis skrives i grupper
af 2 eller 3, og der udtrækkes én til den mundtlige prøve, mens de andre
gruppemedlemmer observerer.
Synopsis og program for
videre arbejde med underspørgsmål afleveres inden rejsen. |
ATU-ansvarlige: PG
De involverede vejledere
skal henvise til VGs officielle AT-dokumenter og alle faglige mål, og
der rettes en særlig fokus på perspektiveringen og spørgsmål
til videre arbejde.
Programmet for AT-rejsen
afleveres (i elektronisk form) til Du og PG senest mandag den 9.
september.
Eksamensgrupperne meddeles til Du pr. mail senest mandag den 9.
september.
Evalueringstidspunktet
fastlægges af Du.
Som udgangspunkt bør hver gruppe evalueres. Ved evalueringen skal
gruppen og eksaminanden have feedback på talepapiret og det
mundtlige oplæg.
Der gives karakter for
præstationen. |
A-E |
|
|
|
|
|
|
8
eksamen |
Eleverne vælger fag+sag og går til vejledning hos lærere, afleverer
synopsis og går til sidst til eksamen. |
…alt |
Det
hele |
ATU-ansvarlige: Du+PG |
A-E
|
Læreplanens
faglige mål ses nederst i dokumentet.
Faglige mål
for
AT |
A.
tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og
faglige metoder
B.
foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på
dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt
selvstændigt fremlægge resultatet heraf
C.
perspektivere sagen
D.
vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og
begrænsninger i forhold til den konkrete sag
E.
demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære
videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag. |
Skolens
dokumenter til AT:
·
”AT-eksamen,
den tredelte prøve”
·
VGs synopsis
skabelon
Muligheder til AT:
-
I papegøjeklasser kan der køres separate forløb
-
Man kan bede om at have begge lærere tilstede, f.eks. til
introduktionsmoduler
|