Progressionsplan for årgang - altså det år, hvor klassen startede på VG:
AT nr. |
Modul antal |
Kort beskrivelse |
Kompetencemål
'Eleverne skal kunne' |
Produkt
+Arbejdsformer |
Lærerenes Ansvar |
Lærerplanens
faglige mål |
1
intro:
uge 8-9
afvikling i løbet marts |
Min.
1 modul
pr.fag |
Fokus: Det særfaglige perspektiv.
Altså de enkelte fags fokus på metode, som det er beskrevet i fagets
læreplan.
Der indledes med et ½ moduls intro til AT generelt ved
repræsentanter fra ATU.
Eleverne får udleveret en AT1-skabelon, hvor de selv udfylder,
hvordan de enkelte fag har haft fokus på metode, empiri og teori.
|
…kende til tredelingen i fakulteter
(humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab)
.…kende til hvordan de enkelte fag forstår
nøglebegreber metode, empiri og teori.
(Meget gerne på baggrund af AT-håndbogen
(e-bog),
som alle elever får stillet til rådighed i februar 2014). |
ATU opfordrer til, at eleverne
laver diverse småopgaver
eller øvelser som giver
praktisk erfaring med
anvendelse af de tre
nøglebegreber.Udfyldt AT1-skabelon. |
ATU-ansvarlige: PG+Sv
I relation til toning af studieretninger
anbefales det klasseteams,
at der arbejdes med et overordnet
emne for den enkelte klasse.
Det er vigtigt, at lærerne tydeliggør for eleverne, når der arbejdes med
AT1. |
Introducerende |
2
April-maj.
Evalueringsdag i eksamensperioden. |
|
Lærerne
beslutter sig for at arbejde med et emne,
som eleverne fordyber sig i.
Eleverne præsenteres for, hvordan man formulerer
underspørgsmål indenfor de medvirkende fag.
Fagekskursionen i maj må meget gerne anvendes til
AT2-forløbet. |
|
…se to
fags belysning af et emne.
…kunne besvare metodisk funderede
underspørgsmål
til et emne og eventuelt selv kunne konstruere
underspørgsmål ved anvendelse af fagenes metode, tilgængelig) empiri
og teori
(tag udgangspunkt i hvad de har lært i AT1).
|
Underspørgsmål konstrueres og besvares skriftligt. Mundtlig evaluering
på en dag i eksamensperioden.
Lærerne bestemmer selv evalueringsformen.
Der arbejdes i grupper med lærerkonstruerede underspørgsmål og eventuelt
elev-konstruerede underspørgsmål.
Fokus på om underspørgsmålene er relevante for emnet, og om de kan
besvares med fagets / fagenes metode |
ATU-ansvarlige: Sv +TM.
De involverede faglærere fastlægger tidspunkt for afholdelse, emne,
underspørgsmål, det skriftlige produktkrav samt den mundtlige
evalueringsform. |
A |
3
efterår
2013 |
10 |
Arbejdsdage på skolen med skriftligt arbejde.
Fagenes bidrag til belysning af en fælles sag
(hovedsageligt lærerkonstruerede sager)
|
…konstruere underspørgsmål samt besvare disse (tag udgangspunkt i
hvad de har lært i AT2)
…skrive et metodeafsnit, der forholder sig til
eget metodisk arbejde og metodiske overvejelser om
muligheder/begrænsninger (tag udgangspunkt i hvad de har lært i AT1)
.…konkludere på problemformuleringen/sagen |
Eleverne får udstukket en lærerformuleret, tværfaglig problemformulering
og skal selv konstruere og besvare
underspørgsmål skriftligt.
Desuden skal eleverne skrive et metodeafsnit
og komme med en konklusion på problemformuleringen,
altså sagen. |
ATU-ansvarlige: TM+Du
TK har koordineret hele årets AT.De
involverede lærere fastlægger
en fælles sag og opstiller en tilhørende problemformulering.
I dette forløb skal de involverede fags lærere introducere
eleverne til dokumentet
”AT-eksamen, den tredelte prøve”. |
B,D |
4
Studie-
rejseuge 12, 17.-21. marts 2014 |
18 |
Mange mulige arbejdsmetoder… |
… selv formulere en tværfaglig problemformulering. Der skal
opstilles og
besvares underspørgsmål. Der er også metodeafsnit som i AT3
… mundtligt formidle fagligt stof på rejsen
med udgangspunkt i et oplæg/talepapir (vigtigt!): disposition,
mindmap, cue cards, stikord, etc. |
En del-synopsis
(synopsen er forkortet i antal af underspørgsmål,
ingen perspektivering og ingen spørgsmål til videre undersøgelse)
Mundtlig formidling af fagspecifikt stof. |
ATU-ansvarlige: GJ+TM
I dette forløb skal de involverede
lærere introducere eleverne til
VGs synopsis skabelon |
A,B,D |
5 |
18 |
Dette forløb lægger op til årsprøven
(i eksamensperioden).
Synopsis kan udarbejdes i par,
grupper eller individuelt alt efter behov.
MEN eleverne går til individuel årsprøve. |
... leve op til alle læreplanens faglige mål
.… gå til vejledning.
Krav til og feedback på synopsis skal være samstemt med VGs
officielle dokumenter
om AT
(se AT3 & AT4) |
Fuld synopsis med lærerevaluering
på den færdige synopsis.
Efter synopsisudarbejdelse arbejder eleverne videre med udarbejdelse af
talepapir (se også AT4). |
ATU-ansvarlige: GJ+JB
De involverede lærere er ansvarlige for,
at eleverne arbejder med ’det at gå til vejledning’.
Læreren skal modtage synopsis og give enten skriftlig eller
mundtlig evaluering
på denne inden AT6 (årsprøven). |
A-E
alle faglige mål er i spil |
6
Årsprøve |
18 |
Årsprøven er individuel
og en direkte forlængelse af AT5 |
Se AT5 |
Den fulde synopsis fra AT5 danner grundlag for det endelige
talepapir. |
ATU-ansvarlige: GJ+JB
En del af årsprøveevalueringen er også at give eleven feedback
på talepapiret og det mundtlige oplæg.
Eleven får en individuel karakter. |
A-E
alle faglige mål er i spil |
7
AT-rejsen,
Uge 38 2013 |
|
Tidligt i forrige skoleår er der blevet samlet mulige forslag til
destinationer og fagkombinationer ind blandt skolens lærere.
Eleverne vælger mellem de af lærere fremlagte fag og destinationer.
3 vejledninger pr. elevgruppe før afrejse.
Synopsis og program for videre arbejde med underspørgsmål afleveres til
vejlederne og uploades på VGadm senest mandag den 9. september (uge
37).
Lærere evaluerer synopsis med eleverne gruppevis på destinationen
og diskuterer status for videre arbejde.
Fra lærernes side skal der planlægges fællesaktiviteter om formiddagen
og eleverne arrangerer selv deres eftermiddagsaktiviteter. |
... leve op til alle læreplanens faglige mål
.… gå til vejledning
.… perspektivere deres sag yderligere og stille spørgsmål til
videre arbejde. |
Synopsis skrives i grupper af 2 eller 3, og der udtrækkes én til den
mundtlige prøve, mens de andre gruppemedlemmer observerer.
Synopsis og program for videre arbejde med underspørgsmål afleveres
inden rejsen. |
ATU-ansvarlige: Du +PG
De involverede vejledere skal henvise til VGs officielle AT-dokumenter
og alle faglige mål, og der rettes en særlig fokus på
perspektiveringen og spørgsmål til videre arbejde.
Programmet for AT-rejsen afleveres (i elektronisk form) til Du og PG
senest mandag den 9. september.
Eksamensgrupperne meddeles til Du pr. mail senest mandag den 9.
september.
Evalueringstidspunktet fastlægges af Du. Som udgangspunkt bør hver
gruppe evalueres. Ved evalueringen skal gruppen og eksaminanden have
feedback på talepapiret og det mundtlige oplæg.
Der gives karakter for præstationen |
A-E
alle faglige mål er i spil |
8
eksamen |
|
Eleverne vælger fag+sag og går til vejledning hos lærere, afleverer
synopsis og går til sidst til eksamen. |
…alt |
Det hele |
ATU-ansvarlige: Du+PG |
A-E
alle faglige mål er i spil |