Styredokument for AT5
Årgang - altså det år, hvor klassen startede på VG:
2012
2013
2014
2015
2016
AT5-styredokument årgang 2015
AT5 styredokument
AT-faglige
mål
I AT5 skal der arbejdes med
alle de AT-faglige mål fra læreplanen:
-
(A) tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige
metoder
-
(B) foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette
grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge
resultatet heraf
-
(C) perspektivere sagen
-
(D) vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger
i forhold til den konkrete sag
-
(E) demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære
videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag.
Kompetencemål
…
leve op til alle læreplanens faglige mål. Dette er det første hele AT-forløb
hvor alle kompetencer er i spil, så det skal ligne
det endelige eksamensforløb mest muligt.
… gå
til vejledning. Eleverne skal bevidstgøres om hvordan man går til vejledning
og hvad der skal til af forberedelse for at få mest muligt ud af den korte tid
man har med vejlederen.
…
empirisøgning. Eleverne skal tilegne sig viden om generel
informationssøgning, søgning i databaser og bibliotekssøgning.
Produktkrav
En fuld synopsis.
Synopsis skal skrives inden for de rammer der er udstukket af ministeriet. Se
yderligere synopsisvejledning i dokumentet ”AT eksamen den tredelte prøve”, som
eleverne er introduceret til i tidligere AT-forløb
·
Eleverne skal
selv udarbejde en tværfaglig hovedspørgsmål med
tilhørende underspørgsmål skriftligt.
·
Efter
synopsisudarbejdelse arbejder eleverne videre med udarbejdelse af talepapir
(se også AT4).
·
Læreren skal
modtage synopsis og give en generel mundtlig evaluering på besvarelserne
(det sidste modul i AT5-forløbet) inden AT6 (årsprøven). Den
individuelle evaluering finder sted ved Årsprøven (AT6)
Organiseringen af AT5 – Rammer og praksis
Der tilføres 14 elevmoduler
til forløbet. Indledningsvis faglige moduler, dernæst et metodemodul,
efterfølgende og afslutnings skrivemoduler og endeligt et evalueringsmodul.
(Modelforslag for modulfordeling ses nedenfor).
Bemærk:
Der er IKKE elevtid til forløbet, men eleverne kan naturligt
gruppevis udarbejde synopser i løbet af de 4 skrivemoduler. Da der ikke er
elevtid, er der heller ikke decideret lærer-rettetid ud fra elevtid.
Evaluering
Eleverne kan evaluere
forløbet via Lectio-spørgeskema – svarene kan evt. bruges som indspark til
evalueringsmodulets mere dialogbaseret evaluering.
Videndeling
De to involverede faglærere
skal senest 3 uger efter forløbet have udfyldt et dokument, hvor indholdet i AT5
forløbet beskrives samt gode ideer og evt. forslag til ændringer. Dette dokument
placeres i AT5-mappen i Lectio til inspiration for kommende AT5 forløb.
Progression
- Fra AT4 over AT5 til AT6
|
AT-faglige mål |
Kompetencer |
AT4 |
A. tilegne sig
viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder
B. foretage
valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette
grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt
fremlægge resultatet heraf
D. vurdere de
forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i
forhold til den konkrete sag |
… selv formulere en tværfaglig problemformulering. Der skal
opstilles og besvares underspørgsmål. Der er også metodeafsnit som i
AT3.
… mundtligt formidle fagligt stof på rejsen med udgangspunkt i en
form for oplæg/talepapir: disposition, mindmap, cue cards, stikord, etc.
|
AT5 |
A.
tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige
metoder
B.
foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på
dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt
selvstændigt fremlægge resultatet heraf
C.
perspektivere sagen
D.
vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og
begrænsninger i forhold til den konkrete sag
E.
demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære
videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag. |
... leve op til alle læreplanens faglige mål.
… gå til vejledning.
Krav til og feedback på synopsis skal være samstemt med VGs officielle
dokumenter om AT (se AT3 & AT4) |
AT6 |
Som for AT5 |
Årsprøve hvor eleverne er til individuel prøve baseret på AT5.
Eleverne skal bedømmes ud fra de gældende AT bestemmelser. |
|