Styredokument for AT3
Årgang - altså det år, hvor klassen startede på VG:
2012
2013
2014
2015
2016
Årgang 2014
AT-faglige mål
I AT3 skal der arbejdes med
følgende AT-faglige mål fra læreplanen:
-
B. foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet
med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt
selvstændigt fremlægge resultatet heraf*
-
D. vurdere de forskellige fags og faglige metoders
muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag
*Inden for det faglige mål B,
er det vigtigt at pointere at eleverne ikke selv opstiller en
problemformulering, men derimod arbejder med at konstruere underspørgsmål til en
læreropstillet problemformulering.
Kompetencemål
...konstruere og opstille underspørgsmål samt besvare
disse (tag udgangspunkt i hvad de har lært i AT2)
...skrive et metodeafsnit, der forholder sig til eget
metodisk arbejde og metodiske overvejelser om muligheder/begrænsninger (tag
udgangspunkt i hvad de har lært i AT1).
...konkludere på problemformuleringen/sagen
Produktkrav
En synopsis. Men ikke
en fuldstændig synopsis, jf. nedenstående to punkter:
·
Eleverne gives en lærerformuleret, tværfaglig problemformulering
og skal selv konstruere og besvare underspørgsmål skriftligt.
·
Desuden skal eleverne skrive et metodeafsnit og komme med
en konklusion på problemformuleringen, altså sagen.
Der tilføres 14 elevmoduler
til forløbet – som udgangspunkt 7 moduler til hvert fag.
Indledningsvis faglige
moduler, dernæst afslutningsvis et skrivemodul og endeligt et evalueringsmodul.
(Lærerne kan godt anvende en anden fordeling, såfremt det giver bedre mening).
Bemærk:
Eleverne skal i dette forløb introduceres til dokumentet ”AT-eksamen, den
tredelte prøve”. (findes bl.a. her i Lectio: AT/Generelle
AT-styredokumenter.)
Bemærk: Der er IKKE
elevtid til forløbet, men eleverne udarbejder gruppevis (f.eks. 4 pr.
gruppe) (del) synopsis i løbet af AT-forløbet. Da der ikke er elevtid, er der
heller ikke decideret lærer-rettetid ud fra elevtid.
Progression - Fra AT2 over AT3 til AT4
|
AT-faglige mål |
Kompetencer |
AT2 |
A. tilegne sig
viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder
|
…se to fags belysning
af et emne.
…kunne besvare
metodisk funderede underspørgsmål til et emne og kunne selv
konstruere underspørgsmål ved anvendelse af fagenes metode, empiri
(muligt materiale) og teori. |
AT3 |
B. foretage
valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette
grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt
fremlægge resultatet heraf
D. vurdere de
forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i
forhold til den konkrete sag |
…konstruere og opstille underspørgsmål samt
besvare disse
…skrive et metodeafsnit, der forholder sig
til eget metodisk arbejde og metodiske overvejelser om
muligheder/begrænsninger
…konkludere på problemformuleringen/sagen |
AT4 |
A. tilegne sig
viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder
B. foretage
valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette
grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt
fremlægge resultatet heraf
D. vurdere de
forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i
forhold til den konkrete sag |
… selv formulere en tværfaglig
problemformulering. Der skal opstilles og besvares underspørgsmål.
Der er også metodeafsnit som i AT3.
… mundtligt formidle fagligt stof på rejsen
med udgangspunkt i en form for oplæg/talepapir: disposition, mindmap,
cue cards, stikord, etc.
|
|