Styredokument for AT3
Årgang - altså det år, hvor klassen startede på VG:
2012
2013
2014
2015
2016
Årgang 2013
AT3-styredokument for årgang 2013(pdf)
AT-faglige mål
I AT3 skal der arbejdes med
følgende AT-faglige mål fra læreplanen:
-
B. foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet
med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt
selvstændigt fremlægge resultatet heraf*
-
D. vurdere de forskellige fags og faglige metoders
muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag
*Inden for det faglige mål B,
er det vigtigt at pointere at eleverne ikke selv opstiller en
problemformulering, men derimod arbejder med at konstruere underspørgsmål til en
læreropstillet problemformulering.
Kompetencemål
…konstruere og opstille underspørgsmål samt besvare
disse (tag udgangspunkt i hvad de har lært i AT2)
…skrive et metodeafsnit, der forholder sig til eget
metodisk arbejde og metodiske overvejelser om muligheder/begrænsninger (tag
udgangspunkt i hvad de har lært i AT1).
…konkludere på problemformuleringen/sagen
Produktkrav
En synopsis. Men ikke
en fuldstændig synopsis, jf. nedenstående to punkter:
·
Eleverne gives en lærerformuleret, tværfaglig problemformulering
og skal selv konstruere og besvare underspørgsmål skriftligt.
·
Desuden skal eleverne skrive et metodeafsnit og komme med
en konklusion på problemformuleringen, altså sagen.
Organiseringen af AT3 – Rammer og praksis
Der tilføres 10 elevmoduler
til forløbet – som udgangspunkt 5 moduler til hvert fag.
Indledningsvis faglige
moduler, dernæst afslutningsvis et skrivemodul og endeligt et evalueringsmodul.
(Model for modulfordeling ses nedenfor. Lærerne kan godt anvende en anden
fordeling, såfremt det giver bedre mening).
Bemærk:
Eleverne skal i dette forløb introduceres til dokumentet ”AT-eksamen, den
tredelte prøve”. (findes bl.a. her i Lectio: AT/Generelle
AT-styredokumenter.)
Bemærk: Der er IKKE
elevtid til forløbet, men eleverne udarbejder gruppevis (f.eks. 4 pr.
gruppe) (del) synopsis i løbet af AT-forløbet. Da der ikke er elevtid, er der
heller ikke decideret lærer-rettetid ud fra elevtid.
Praksis. 10
elevmoduler, der kunne udmønte sig på følgende måde:
|
Fag X |
Fag Y |
Indledende faglige
moduler (8),
Afholdes med 4 i hvert
fag |
4 moduler |
4 moduler |
Temaer for de 4
moduler:
1. faglig introduktion til den fælles sag, herunder et hovedspørgsmål
(problemformulering)
2. Metodiske
overvejelser
3. Arbejde med
underspørgsmål i grupper |
Skrivemodul (1)
Begge lærere til stede |
Sammenskrivning af de
underspørgsmål, der gruppevis er arbejdet med i fagene. |
Evalueringsmodul (1)
Begge lærere til stede |
Evaluering af
generelle træk ved de udarbejdede synopser.
Evaluering af forløbet |
Modul- og timeforbrug AT3
|
Elev-
moduler |
Klokketimer |
Lærerløntimer
(faktor 2,67) |
Pr.lærer |
Modulnorm AT3 |
10 |
15 |
40,05 |
|
Normalt 5
pr.lærer |
5 |
7,5 |
20,02 |
20,02 |
bogføres |
|
|
I alt pr.
lærer |
20,02 |
|
|
|
|
|
Udmøntes i skemaet således: |
|
|
|
|
fagmoduler |
|
|
|
|
fag x |
4 |
6 |
16,02 |
16,02 |
fag y |
4 |
6 |
16,02 |
|
Skrivemodul
(tilstedeværelse
af begge lærere) |
1 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
Fællesevauleringsmodul
(tilstedeværelse af begge
lærere) |
1 |
1,5 |
1,5 |
1,5 |
I alt pr. lærer |
6 |
9 |
|
19,02 |
Den ekstra time, der bogføres kan f.eks.
bruges til organisering af evalueringen |
Progression - Fra AT2 over AT3 til AT4
|
AT-faglige mål |
Kompetencer |
AT2 |
A. tilegne sig
viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder
|
…se to fags belysning
af et emne.
…kunne besvare
metodisk funderede underspørgsmål til et emne og kunne selv
konstruere underspørgsmål ved anvendelse af fagenes metode, empiri
(muligt materiale) og teori. |
AT3 |
B. foretage
valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette
grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt
fremlægge resultatet heraf
D. vurdere de
forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i
forhold til den konkrete sag |
…konstruere og opstille underspørgsmål samt
besvare disse
…skrive et metodeafsnit, der forholder sig
til eget metodisk arbejde og metodiske overvejelser om
muligheder/begrænsninger
…konkludere på problemformuleringen/sagen |
AT4 |
A. tilegne sig
viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder
B. foretage
valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette
grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt
fremlægge resultatet heraf
D. vurdere de
forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i
forhold til den konkrete sag |
… selv formulere en tværfaglig
problemformulering. Der skal opstilles og besvares underspørgsmål.
Der er også metodeafsnit som i AT3.
… mundtligt formidle fagligt stof på rejsen
med udgangspunkt i en form for oplæg/talepapir: disposition, mindmap,
cue cards, stikord, etc.
|
|