DHO   FFF   SRO   SRP   VG  ?  ?  ?    VG på WWW      Log ind   Skift kode  

Styredokument for AT2

Årgang - altså det år, hvor klassen startede på VG:     2012     2013     2014    2015    2016

Årgang 2014

AT2-styredokument for årgang 2014(pdf)

AT-faglige mål

I AT2 skal der arbejdes med følgende AT-faglige mål fra læreplanen:

-          A. tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder.
 

Kompetencemål

se to fags belysning af et emne.[1]

…kunne besvare metodisk funderede underspørgsmål[2] til et emne og eventuelt selv kunne konstruere underspørgsmål ved anvendelse af fagenes  metode, (tilgængelig) empiri og teori (tag udgangspunkt i hvad de har lært i AT1).
 

Produktkrav

Underspørgsmål (konstrueres og) besvares skriftligt i Dansk- og Historieopgaven. Det skriftlige arbejde følges op af en mundtlig evaluering på en dag i eksamens­perioden. Lærerne bestemmer selv evalueringsformen (for evalueringsdagen).

Arbejdsform: Gruppearbejde med besvarelse af de lærerkonstruerede underspørgsmål og eventuelt med at eleverne selv konstruerer underspørgsmål til emnet.

Evalueringen: Har, ud over den faglige kvalitet af besvarelsen af underspørgsmålene, fokus på, hvor relevante under­spørgs­målene er for emnet, om underspørgsmålene kan besvares med fagets / fagenes metode(r), og eventuelt hvor god(e) fagets / fagenes metode(r) er til at besvare underspørgsmålene.

 

Organiseringen af AT2 2015 – Rammer og praksis

Der tilføres INGEN moduler til forløbet, da  AT-modulerne i skoleåret 13-14 er delt ud på alle fag. Dvs. de to fag, som varetager AT2-forløbet, skal selv bidrage med de moduler, de mener, det vil være relevant at anvende for at lave et flerfagligt AT-emneforløb.

 

Tidspunkt:    Opgaven skrives i uge 22

Omfang:                    6-8 sider

Elevtimer:                 15 elevtimer (hvor det tidligere har været 10 elevtimer)

Rettetid:                    1,7 timer ved ét fag. 2,25 timer ved begge fag.

Vejledning 1:           I timerne i uge 19-21 ang. valg af fag, emne og problemformulering

Vejledning 2:           1 dag på skolen i uge 22, når eleverne er i gang med opgaven

7. Progression - Fra AT1 over AT2 til AT3

 

AT-faglige mål

Kompetencer

AT1

Introduktion til AT

…kende til tredelingen i fakulteter (humaniora, naturvidenskab og samfundsvidenskab).

…kende til hvordan de enkelte fag forstår nøglebegreber metode, empiri og teori.
(Meget gerne på baggrund af AT-håndbogen (e-bog), som alle elever får stillet til rådighed i februar 2014).

AT2

A.        tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder

 

…se to fags belysning af et emne.

…kunne besvare metodisk funderede underspørgsmål til et emne (og selv kunne konstruere underspørgsmål) ved anvendelse af fagenes  metode, empiri (muligt materiale) og teori.

AT3

B.        foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf

D.        vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag

konstruere og opstille underspørgsmål samt besvare disse

…skrive et metodeafsnit, der forholder sig til eget metodisk arbejde og metodiske overvejelser om muligheder/begrænsninger

konkludere på problemformuleringen/sagen

 

AT-udvalget v/Ga og TM

 


 

[1] En sag har en endelig konklusion – dét har et emne ikke. En sag har en problemformulering, som via arbejde (og underspørgsmål) har en konklusion, mens et emne ”bare” kan være en belysning via forskellige aspekter indenfor sagen.

[2] Med dette forstås underspørgsmål, som skal besvares ved brug af tilgængelig empiri og fagets metoder.