Styredokument for AT1
Årgang - altså det år, hvor klassen startede på VG:
2012
2013
2014
2015
2016
AT1 2016 styrredokument
Årgang 2016
AT1
styredokument
AT1-styredokument for årgang 2016(pdf)
TIDSPUNKT:
AT1 er planlagt mellem vinterferien og
påskeferien - enkelte hold afvikles dog i uge 13-14 pga. enkelte lærere enten er
på studierejse og/eller har flere hold, der skal haveAT1.
I Engelsk bliver modulerne skemalagt i forbindelse med stamklassernes
almene undervisning, mens der i de kreative fag skemalægges 3 dobbeltmoduler.
Fagkoordinatorerne fra Engelsk og de
kreative fag (Billedkunst, Drama, Mediefag og Musik) finder sammen ud af et
emne, som AT1 skal arbejde med.
OMFANG
12 moduler.
En naturlig opdeling er 6 moduler pr. fag.
FOKUS:
Det særfaglige
perspektiv.
Altså de enkelte fags fokus på metode, som
det er beskrevet i fagets læreplan.
AT-faglige mål
I AT1
skal der arbejdes med følgende AT-faglige mål fra læreplanen:
A. tilegne sig viden om en sag med anvendelse faglige
metoder
Kompetencemål (Eleverne skal)
·
Introduceres til
humanistisk metode
…kende til hvordan de enkelte
fag forstår nøglebegreber som
metode, empiri
og teori. (Meget gerne på baggrund af
AT-håndbogen (e-bog), som alle elever får stillet til rådighed).
Produktkrav
-
der er intet produktkrav til AT1 -
ATU opfordrer til, at eleverne laver diverse
småopgaver eller øvelser som giver praktisk erfaring med anvendelse af de tre
nøglebegreber
Progression - Fra AT0 til AT3
|
AT-faglige mål |
Kompetencer |
AT0 |
Ingen.
Eleverne er kort blevet introduceret til AT gennem et oplæg fra ATU. |
En basal forståelse af at AT er et fag, som rummer flere muligheder og
hvor alle hovedområder og dermed fag kan bidrage konstruktivt. |
AT2 |
A.
tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige
metoder
|
…kunne besvare fagligt/metodisk funderede underspørgsmål til et
emne
…eventuelt selv konstruere underspørgsmål ved anvendelse af fagenes
metode, empiri og teori. |
AT3 |
A.
foretage valg, afgrænsning
og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og
behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet
heraf
D.
vurdere de forskellige
fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den
konkrete sag
|
…konstruere og opstille
underspørgsmål samt besvare disse
…skrive et metodeafsnit,
der forholder sig til eget metodisk arbejde og metodiske overvejelser om
muligheder/begrænsninger
…konkludere
på problemformuleringen/sagen |
|