Styredokument for AT1
Årgang - altså det år, hvor klassen startede på VG:
2012
2013
2014
2015
2016
Årgang 2014
AT1
styredokument
TIDSPUNKT:
Introduktion tirsdag den 4. marts:
Alle 1g elever får et halvt moduls introduktion til AT generelt af JB og PG.
Indlægges i skemaet.
TKL: Aftaler med klasseteamet hvilken
lille sag klassen skal arbejde med i uge 11 og 12 (alle fag har jo fået
tildelt ét modul hver til AT1). Hvis muligt kan emnet relateres til klassens
studieretning.
TKL. Skal huske at oprette AT1´s
studieplan (eleverne skriver selv ind).
FOKUS:
Det særfaglige perspektiv!
AT-faglige mål
I AT1
skal der arbejdes med følgende AT-faglige mål fra læreplanen:
-
A. tilegne sig viden om en sag med anvendelse faglige
metoder (introducerende)
Kompetencemål
·
tilegne sig viden om de tre fakulteter og deres forskellige arbejdsformer.
·
forståelse af betydningen af de tre nøgleord;
metode, empiri og teori – dettes relateres til de tre hovedområder:
Humaniora, samfundsvidenskab og naturvidenskab
·
kende til hvordan de enkelte fag forstår
metode, teori og empiri. Alle elever får adgang til AT-håndbogen.
Produktkrav
·
I forbindelse med AT1 introduktion og i fagenes
introduktion til metode, skal eleverne udfylde en AT-skabelon (vedlagt her).
·
Eleverne skal aflevere små opgaver, der er
tilknyttet de forskellige fakulteter. De tre nøglebegreber skal indgå!
·
Det er op til de enkelte deltagende lærere at
bestemme om opgaverne skal være skriftlige eller mundtlige.
·
Der lægges vægt på brug af forskellige
arbejdsformer. Klasseteamet koordinerer med hjælp fra TKL.
Progression - Fra AT1 over AT2 til AT3
|
AT-faglige mål |
Kompetencer |
AT1 |
A. tilegne sig viden om en lille sag med anvendelse af faglige
metoder fra de forskellige fag (introducerende)
|
…tilegne
sig viden om de tre fakulteter og deres forskellige arbejdsformer.
… forståelse af betydningen af
de tre nøgleord; metode, empiri og teori .
|
AT2 |
A. tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og
faglige metoder
|
…se to fags belysning af et emne.
…kunne besvare metodisk funderede underspørgsmål til et emne og
kunne selv konstruere under-spørgsmål ved anvendelse af fagenes
metode, empiri (muligt materiale) og teori. |
AT3 |
B. foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen
og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt
selvstændigt fremlægge resultatet heraf
D. vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og
begrænsninger i forhold til den konkrete sag |
…konstruere og opstille
underspørgsmål samt besvare disse
…skrive et metodeafsnit,
der forholder sig til eget metodisk arbejde og metodiske overvejelser om
muligheder/begrænsninger
…konkludere på
problemformuleringen/sagen |
AT – Almen sTudieforberedelse
|